La investigació sobre la promoció de la lectura en la 2.0

Durant i després de la lectura de la tesi doctoral “Promoció de la lectura en el marc educatiu”, he anat revisant capítols, ampliant continguts, aplicant pràctiques lectores i difonent conclusions i resultats en diverses revistes. La tasca ha estat molt enriquidora (i no dic que l’haja finalitzat ja, encara tinc moltes coses a dir) perquè m’ha servit per a centrar-me en punts concrets i veure el benefici que m’ha aportat la realització d’aquest treball.

Durant la realització de la tesi, vaig poder compartir a Conca amb un bon nombre de doctors i doctorands la investigació teoricopràctica que duia a terme centrant-me d’una banda, en l’estat de la qüestió que plantejava mitjançant el marc legistiu, el de la investigació i el de la Web 2.0 i, d’altra, en el treball de camp que havia posat en marxa. I, a més, la revista científica OCNOS em va publicar:

Las buenas prácticas seleccionadas incluyen las actividades más destacadas que se han realizado en cada centro y han dado buenos resultados como son la tertulia dialógica, el fórum, el audio-libro, el glogster, el quizz, la geolocalización, el blog colectivo, el taller de prensa, los relatos digitales, el club de lectura, la biblioteca de los lunes o el wiki de poesía. La selección se ha llevado a cabo a partir de unos indicadores que parten de tres perspectivas y que muestran los beneficios que aportan.

A la revista digital Relatec em vaig centrar en la metodologia i el procés de l’estudi de casos en tres centres educatius valencians. Explicava com, a partir de l’objectiu principal basat en els beneficis de l’ús de les tecnologies a l’aula per a la promoció de la lectura,  es derivaven uns altres tres d’específics que compartien espai amb les metodologies qualitatives concretades en l’estudi de casos, el grup de discussió i la triangulació. I aquestos tres mètodes s’aplicaven en les diverses fases en què es dividia la investigació: l’observació, l’anàlisi i l’aproximació, les quals es duien a terme pel grup de treball.

Des d’una perspectiva més divulgativa a la revista Caràcters vaig escriure “Adolescents a l’aula, TIC i lectura”, amb la finalitat d’arribar a tot tipus de lectors i explicar la necessitat de les tecnologies i de la lectura en el marc educatiu ja que forma part del nostre dia a dia i formarà part del futur dels adolescents.

 Cal destacar, com a més significatiu, que la realització d’aquestes pràctiques va suposar una millora en els adolescents de la seua lectoescriptura i de l’alfabetització digital, així com l’aprenentatge d’actuar de manera autònoma, aprendre a pensar i tindre iniciativa pròpia. A més, els alumnes se sentiren protagonistes, estigueren familiaritzats i còmodes amb aquests mitjans, li veieren utilitat i tingueren possibilitat d’elecció. Pel que fa a les plataformes, aquestes suposaren la compartició d’informació, la possibilitat de fer treballs junts, la participació de diverses disciplines i formats, la informació de la periodicitat i la mostra del procés i dels resultats, és a dir, de l’avaluació.

L’article conjunt amb la meua directora de tesi, Gemma Lluch, ha estat possiblement l’article més ric perquè hem pogut contrastar la nostra visió externa de la investigació; la seua perspectiva com a guia de la investigació i observadora del grup de discussió i la meua perspectiva com a observadora del treball de camp, moderadora i assistent del grup de discussió. L’article planteja l’estudi de casos, la metodologia de la investigació, el procés de la investigació, els resultats (sobre els docents, estudiants, lectura i plataformes) i, finalment, la discussió i les conclusions on totes dues coincidim a afirmar:

La principal conclusió és que l’ús de plataformes i eines virtuals a l’hora de
dissenyar el treball sobre i amb la lectura a l’aula és no sols recomanable
sinó que podríem dir imprescindible.

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s