Presentació de Llampuga, llampega

Aquesta vesprada ha tingut lloc, a la càmera agrària de Benifaió, la presentació de Llampuga, llampega, l’última novel·la de Miquel Puig, conseller nostre al Consell Escolar valencià.

18157867_1917330371889280_6792884264630308755_nLa presentació de la novel·la ha estat molt enriquidora. Ha comptat amb les actuacions del Cor Madrigal (bonica la cançó de bressol interpretada), de Benifaió en dansa (preciós el Bolero vell del que hem gaudit) i, fins i tot, de la contada de  rondalles que ha fet el mateix autor.  També jo he tingut la sort de poder participar-hi a l’acte. Us deixe un resum de la meua intervenció:

Des del Consell Escolar valencià, hi ha dos temes transversals que ens preocupen considerablement. D’una banda, la lectura i d’altra, la coeducació. Afortunadament la presentació de la novel·la de Miquel Puig Llampuga, llampega ens demostra que som molts els que compartim aquestes preocupacions i intentem buscar solucions.

  • Pel que fa a la coeducació, el Consell Escolar busca solucions organitzant campanyes de conscienciació com ha estat l’Erre que erre que erre, no pararem fins aconseguir la igualtat, on Llampuga, llampega va estar present el 8 de març i constatà que cal anar més enllà dels estereotipus i fugir dels micromasclismes, com clarament ho demostra el paper que juguen Dolça i sa tia Diana, els seus personatges protagonistes.
  • Quan a la lectura, el Consell Escolar busca solucions, organitzant campanyes de lectura com ha estat la primera edició d’Un tràiler de lectura en equip on molts tràilers de lectura d’obres en valencià fet pels nostres joves van omplir el Twitter o com la Kedada de lectura. Llegim en família llibres…i més que tindrà lloc el 3 de juny a Las Naves de València. Miquel les busca escrivint escriptor literatura per a infants i joves.

Desgraciadament la literatura per a infants i joves ha estat, durant un període de temps massa extens, un gènere que no s’ha valorat com cal. No obstant això, recordem que el lector al qual va adreçat és possiblement el més exigent i sincer. Tanmateix , (i malgrat que els índexs de lectura no són els desitjats, sobretot entre els més joves) les coses van canviant i evolucionant a millor i disposem d’obres tan meravelloses com aquesta.

La professora Gemma Lluch planteja a La lectura al centre. Llegir (i escriure) llibres, pantalles, documents al Pla de Lectura de Centre (2012) una fitxa per a la valoració de l’obra, l’he aplicada a Llampuga, llampega, a mena de decàleg, per aquesta presentació i que espere que tots i totes coincidiu amb mi:

  1. Commou
  2. És innovadora
  3. Proposa reflexions
  4. Suscita emocions i sentiments
  5. Crea un univers de ficció coherent
  6. S’adequa a l’edat del lector
  7. La situació inicial genera expectativa i crea tensió en el relat
  8. Els relats plantegen conflictes que animen la lectura
  9. Té una veu i un to personals i diferencia els personatges
  10. Representa i propicia els vincles afectius

I parlant del decàlegs, no voldria acabar aquest parlament sense presentar-vos el Decàleg del Consell Escolar valencià que juntament amb consellers com Miquel Puig vam consensuar fa ara més d’un any i que em servirà ara per recomanar-vos la novel·la Llampuga, llampega de la que hui parlem:

1) Alumnat ciutadà i protagonista

Aquesta novel·la fa que siga possible la identificació del lector i la lectora amb la protagonista.

“He d’estudiar, demà tinc un examen de matemàtiques”

El tema dels deures i dels exàmens és un tema polèmic, però no és aquest ni el moment ni l’espai adequat per a tractar-los.

2) Els entorns familiars i socials

Apareix la importància de la família i la resolució de conflictes, com és el divorci dels pares de Dolça i Arnau.

“Dolça pensa en sa mare, en son pare, en si tornaran a estar junts”

3) El centre educatiu com a espai de convivència

Es tracta amb un personatge, la nova companya de classe de Dolça, Natàlia.

“Natàlia encara no té els llibres i Dolça els comparteix amb ella perquè puga seguir les explicacions de Bernat”

4) Entorns d’aprenentatges no formals i informals

S’observa clarament en Dolça el desenvolupament dels talents amb l’esport (torneig de tres contra tres al pavelló del poliesportiu) i la música.

5) La tasca educativa

Es planteja la preocupació del mestre Bernat i la responsabilitat amb l’alumnat i, també, la coordinació amb la família.

“Vaig parlar ahir per telèfon amb ta mare i em va explicar unes quantes coses. No et preocupes, després et pose un altre examen i el repetim”

6) Polítiques educatives

La recuperació de les nostres arrels hi està molt present amb l’ús que fa l’autor de la paremiologia valenciana com ara “Quimeres i desenganys fan tornar els cabells blancs”.

7) Cultura de la participació

I el treball col·laboratiu i en equip.

“Les tres xiques se’n van cap a classe abraçades i somrients”

8) Mirada oberta al món en canvi

Innovació per exemple amb els codis QR que hi apareixen per poder escoltar les cançons populars com Xacarracatxac que podem trobar al web de l’editorial Andana.

9) Orientació educativa, acadèmica i professional

Es plasma a partir dels ensenyaments de Diana en plantes silvestres curatives i remeis naturals, fórmules, llibre de conjurs… (l’oli de pericó)

“En entrar a classe… pensa quantes coses sap la padrina i quantes més li podria ensenyar”.

10) Educació ètica, social i cívica

Malgrat l’absència de moralitats massa explícites, es transmeten valors com la confiança en u mateix ha de tindre.

“Dolça sap que s’hi acostumarà, perquè sap que sabrà adaptar-se a allò que vinga”.

 

Tan de bo les preocupacions compartides per la comunitat educativa i per la societat en general es resolguen amb la mateixa fantasia i, com apunta Dani Miquel, amb els aromes, sabors i sensacions que apareixen a Llampuga, llampega.

45A91B49-AB06-46FF-AEEC-7886F4E63FCA

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s